RESİMLE MAKROMEYİ BİRLEŞTİREN ESERLER
Sektör Medya: Funda Tümer İstanbul Beykent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı Profesör Hamdi Ünal milyonlarca düğümden oluşan eserler üretiyor.
Ünal eserlerinde makrome ipine milyonlarca düğüm atarak, horon oynayan ve müzik aleti çalan insan figürleri yapıyor.
Sanatçı 1 yıldır hazırlandığı ve ”Horon” ismini verdiği 11 eserden oluşan sergisini Trabzon’lu sanatseverlerin beğenisine sundu. Sergi İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Trabzon Güzel Sanatlar Galerisi’nde açıldı.
Özellikle Karadeniz Bölgesi için horonun önemine dikkat çeken Ünal ”Horon bir coşkudur.” ifadesini kullandı. Makrome üzerine düğümlerle resim yapmanın Türkiye’de bir ilk olduğunu ve bunun kendisi için ne kadar önemli olduğunu sözlerine ekledi.
Eserlerinde horon oynayan tekli, üçlü ve beşerli insan figürlerini makrome iplerini düğümleyerek işleyen sanatçı, zurna, kemençe ve tulum çalan figürlere de yer verdi.
Ünal, makromede uyguladığı düğüm tekniğinin Asur ve Babillere kadar uzandığını ifade ederek, ”Ben de makromeyi resimde kullandım. Sergide yer alan çalışmalarımı son 1 yılda yaptım. Her çalışmaya göre zorluk derecesi değişiyor. Zemini tek renk yapıyorsanız ya da alışılagelmiş bir düğüm çeşidi kullanıyorsanız kolay ama kompozisyon detaylıysa o zaman çok daha vakit alıyor” dedi.
Ünal, en fazla horon oynayan beşli insan figürüne emek harcadığını belirtirken, ”Figürlerin hareketleri, yönleri, dinamizmi farklı. Özellikle figürlerin kompozisyon mantığı içerisinde ortaya çıkması için zemin ile figür arasında bir farklılık oluşturmasını istedim, çünkü zemini oluşturan renklerin çift renk olması gerekiyor.” diyerek beşli insan figüründen oluşan eserini iki ayda tamamladığını belirtti.
Ünal’ın tüm çalışmaları el ve duygu bütünlüğü taşıyor. ”Her ilmek ve eylemde mutlaka bir amaç var” diyen sanatçı, ipliklerin düğümleniş biçiminde, biri içerde gezinen düz iplik, diğeri spiral yapıyı veren iplik olmak üzere iki temel unsurun olduğunu belirtti.
Sanatçı, resim yaparken kullanılan yağlı boya, kurşun kalem ve benzeri malzemelerin yerine, resimlerinde kompozisyonunu kurarken makromenin kendisi için amaç değil bir araç olduğunu ifade etti.